دانش آب

دانش آب
در این وبلاگ سعی کردم مطالبی که مربوط به رشته تحصیلی خودم که مهندسی آب می باشد رو قرار بدم که دوستان بتوانند نهایت استفاده را ببرند. امیدوارم شما نیز بنده را در جهت خدمت بهتر راهنمایی و کمک نمائید.
(از نظرات و مطالب با نام خود شما در جهت بهتر شدن وبلاگ بهره مند شویم)
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
جمعه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۴:۵۳ ب.ظ

تحلیل و طراحی مخازن بتنی

مخزن بتنی

به عنوان اولین گام در اجرای مخازن بتنی، طراحی نقش بسیار مهمی را در کارایی، ایمنی، دوام و ملاحظات اقتصادی دارد. چنانکه طراحی مخزن به درستی انجام نشده باشد، یا ایمنی و دوام آن به خطر می افتد و یا اینکه صرف هزینه های اضافی باعث اتلاف منابع مالی می شود. دانش فنی و استفاده از آیین نامه های معتبر طراحی، بهترین ابزار برای انجام یک طراحی دقیق و حرفه ای است.

 مراحل انجام تحلیل و طراحی مخازن بتنی به شرح زیر است:

1- طراحی اولیه براساس فرآیند و معماری مخزن

2- مدلسازی مخزن در نرم افزارهای تحلیل سازه ای

3- بارگذاری و اعمال ترکیبات بار استاندارد

4- تحلیل و تعیین نیروها و تنش ها

5- طراحی سازه ای براساس تحلیل انجام گرفته

6- تهیه نقشه های اجرایی


اجرا


به هنگام ساخت یک مخزن بتنی، علاوه بر ملاحظات عمومی سازه های بتنی لازم است که نکات ویژه دیگری نیز مد نظر قرار گیرد. رعایت این نکات باعث افزایش کارایی، دوام و عمر مخزن خواهد گردید. اگر چه برای رعایت آنها در هنگام ساخت هزینه چندانی صرف نمی شود، اما همین هزینه کم از تحمیل هزینه های گزاف ناشی از تعمیر و نگهداری و تخریب مخزن جلوگیری می کند. برخی از این نکات عبارتند از:

1- کنترل نسبت آب به سیمان جهت کاهش نفوذپذیری و خوردگی آرماتورها

2- تعبیه صحیح درزهای اجرایی، انقباضی و انبساطی جهت کنترل تنش های حرارتی

3- رعایت حداقل پوشش بتنی روی آرماتورها جهت جلوگیری از خوردگی زودرس

4- استفاده از مواد افزودنی جهت افزایش مقاومت و کارایی و کاهش نفوذپذیری

5- کاربرد صحیح آب بند (واتر استاپ) به منظور جلوگیری از عبور سیال از درزها

6- بتن ریزی در دمای استاندارد جهت کنترل ترک های ناشی از جمع شدگی بتن


سازه های آب بند بتنی

خوب است بدانیم که آب بندی بتن و سازه های بتنی امری تخصصی و پیچیده می باشد و این کار فقط در حد استفاده از مواد آببندی و افزودنی ها ی بتن نیست. با توجه به تجربیات دست اندرکاران ساخت و اجرای سازه های بتنی و تحقیقات بعمل آمده در مورد طول عمر مفید سازه های بتنی، آب بند بودن سازه های آبی مانند مخازن بتنی آب شرب و تصفیه خانه های آب و فاضلاب و عدم تراوایی آن ها دارای اهمیت ویژه ای می باشد و لذا یکی از مواردی که در مورد سازه های بتنی بویژه مواردی که در مجاورت دائم یا غیر دائم با آب و مواد شیمیایی هستند بسیار با اهمیت می باشد ، عملکرد مسدود کنندگی در برابر تراوش، نفوذ فشار یا تهاجم آب حاوی مواد شیمیایی ، علاوه بر تحمل خوب باربری آنها می باشد.


در این راستا باید بتنی ساخته شود که اصطلاحا آب بند یا ناتراوا (Watertight) گفته می شود .از آنجائی که هدف نهایی ساخت چنین سازه هایی حفظ آب و یا فاضلاب برای مدت زمان طولانی جهت انجام فرایندهای تخصصی و استفاده بهینه از آب همچنین استفاده مجدد از فاضلاب برای مصارف گوناگون است، لذا آب بند بودن و بالا بودن عمر مفید این سازه ها بسیار ضروری می باشد . بدین معنی که اگر سازه ای پس از ساخت و قرار گرفتن در مدار بهره برداری دارای معضل تراوش (آب دهی) باشد می توان گفت کلیه سرمایه های هزینه شده تا حدود زیادی به هدر رفته است و نتیجه دلخواه و مطلوب بعمل نیامده است.



عکس تلگرام

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۳
رضا نوروزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی